Judith hugger hovedet af Holofernes (Judith beheading Holerfernes), 1598-99,
Caravaggio (Barok) 145 cm.*195 cm.
Præsentation:
Judith hugger hovedet af Holofernes (Judith beheading Holerfernes), 1598-99, Caravaggio (Barok)
Judith hugger hovedet af Holofernes (Judith beheading Holerfernes), 1598-99, Caravaggio (Barok)
Billedbeskrivelse:
Billedet forestiller Judith, som hugger hovedet af Holofernes. Yderst står en gammel dame, som holder et klæde. I baggrunden er der et stort rødt klæde. Imens Holofernes bliver dræbt ligger han i hans seng.
Billedet forestiller Judith, som hugger hovedet af Holofernes. Yderst står en gammel dame, som holder et klæde. I baggrunden er der et stort rødt klæde. Imens Holofernes bliver dræbt ligger han i hans seng.
Komposition:
-
Billedet er
dynamisk
-
Kniven og
blodet fra Holofernes, samt Judith står i de gyldne snit. Dette skaber
opmærksomhed på de to personer.
-
Billedet er
åbent. Der kunne sagtens ske noget uden for billedet, og længere ude i
baggrunden.
Rum:
-
Billedet er
3D.
-
Der skabes en
forgrund med hans hoved, og hendes arme befinder sig i mellemgrunden, og det
røde tæppe er i baggrunden.
-
Der bliver
skabt rum af overlapning.
-
Der er mørkt
i baggrunden og lyst i forgrunden. Dette skaber dybde og rum.
-
Figurerne i
forgrunden er tydelige, men baggrunden virker rodet og utydelig, dette gør, at man kan se, at der er en dybde i billedet, i det de ikke ligger på niveau med
hinanden.
-
Billedet
virker lidt fladt, i og med der ikke er et perspektiv.
-
Hendes arme,
hans hoved, hans nederste arm er diagonale.
-
Hans arme
laver trekanter, hans mund er
oval, det er dynamisk
Lys og skygge:
-
Der er både
egenskygge og slagskygge.
o
Kvindens ansigt,
hals, nakke og skuldre, samt mange steder på manden. (egenskygge)
o
Fra kvindens
arm ned på hende selv (slagskygge)
-
Ekstern
lyskilde
-
Clair obscure
(spotlys agtig) Det er iscenesat på handlingen, det vigtige i billedet.
Farver:
-
Der er ingen
rene farver, og derfor ingen kvalitative kontraster.
-
Farverne er
brækket.
-
Den røde
farve fletter sig sammen med det sorte, det passer godt med at det er blod, et
drab osv.
-
Lys/mørk
kontrast
-
Ingen
komplimenttær kontrast
-
Varm (blod)/kold(kvinden)
kontrast
-
Kvinden er
hvid (hun var uskyldig) men så bliver hun lidt mørk (hun laver et mord)
-
Kvantitativ
kontrast (meget mørk, lyst i midten)
Betydningsanalyse:
-
Billedet
passer GODT sammen med titlen.
-
Holofernes
var en general, der havde erobret og smadret Judiths by. Holofernes begærede
Judith, og inviterede hende ind i hans telt, hvor hun drak ham fuld og huggede
hovedet af ham.
Det
passer godt sammen med hvad der sker, man får en bedre betydning af, hvad rummet
består af. Det røde er altså teltet.
-
Temaer: Krig,
mord, hævn og vrede.
Socialanalyse:
I perioden hvor billedet
er malet blev der brugt meget clair obscure, som også kommer frem i billedet.
Hvis man kigger på andre billeder af kunstneren, er han kendt for at bruge clair
obscure på de fleste af hans billeder. Fx nedenstående billede er et eksempel på det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar